VM på Zwift

På Lördag är det dags att köra UCI VM på Zwift, dett blir tredje gången för mig som jag blivit uttagen att köra. Men är alltid en väldigt stor ära att få representera Sverige, och att få göra det i ett Elit VM det år man fyller 44 är jag stolt över. Har sista 2v försökt spetsa till träningen och formen för att kunna göra ett bra lopp, men är väldigt ödmjuk inför denna uppgift då man ska köra mot världens bästa E-cyklister. Hur formen är känner jag mig lite osäker på faktiskt, testat ett nytt upplägg för att få till den så kommer helt enkelt att få se på lördag hur det funkade. Sen är ju detta en årstid det borde vara förbjudet med viktiga lopp, alla sjukdomar går ju just nu.. Här hemma har flunsan och magsjukan härjat senaste veckorna, så jag hoppas bara mitt immunförsvar också är toppat. Annars börjar det mesta inför lördagen vara fixat, alla filer är inskickade, antidoping organisationerna vet vart jag ska vara framöver, hörnan med cykeln är rensad på allt med loggor och planen för loppet är klar. Det som är kvar är koll av Zoomlänkar till uci som görs idag eller imorgon, sen på lördag 2h innan loppet ska invägningsvideo fixas.. Själva loppet då, jo det är ju elimineringslopp där det på förstaloppet gäller att var topp 30 av 90 åkare för att gå vidare. Kommer vara enormt små marginaler där då det avslutas med en 30sek lång spurtbacke, så kan vara så att det är 40 åkare inom 1sek där... Jag har min plan klar för det loppet och den kommer väl inebära en viss risk, men är man inte en av dom absolut starkaste måste man chansa lite för att ha en möjlighet. Går man vidre därifrån är det sen ett lopp med 2 backar på ca 2.5min i och där gäller det att vara topp 10 för att ta sig till sista och avgörade loppet, detta lopp kommer det nog vara större marginaler på och när man sett andra köra dessa backar så kommer jag få göra mitt livs bästa 3min för att ha en chans här.. Sista loppet är ett critrace där sista åkaren över 2 spurtpportaler per varv åker ut till dom 3 sista är kvar för att spurta om vinsten. Detta upplägg är roligt att titta på och även köra, sen är det kanske liote väl exploisvt för att passa mig riktigt bra. Men jag kommer göra det jag kan och sen får vi se vart det bär mig. Efter lördagen börjar sen utesäsongen, mer om den satsningen kommer framöver här, ska verkligen försöka skriva ärligt om både det som varit bra och även om dom jobbiga delarna av allt. Men det första som händer är ett Fatbikelopp på Söndag, det ska bli riktigt roligt!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack