Styrketräning??

Måste man styrketräna som cyklist?? Har gjort det i några veckor nu och jag blir bara seg av det, allt vad som kan liknas klipp i benen försvinner. Tror jag ska lägga av med det och bara köra styrka på cykeln, det borde väl räcka för en gubbe som jag? Sen kommer vi till bålstabiliteten, fy va tråkigt. Om det inte vore för att jag verkligen behöver det så skulle jag inte göra en magövning till i mitt liv!! Längtar verkigen efter att tempen ska stiga 45grader och stigarna ska vara så där härligt torra och snabba. Då kommer nog även mitt humör att bli bättre, för nu är jag nog bara en plåga för min omgivning...

Avslutar med en egobild från en varmare tid. Bara 7 månader kvar till ordentlig värme....

Kommentarer

rena rama tokvintern här nere i södern oxå. idag var det -15 på morgonen och imorgon har de lovar -18.. inte kul!!! Blir en hel del trainer!!! men ICKE 5 timmars pass ;)

Jag kör ingen styrketräning alls, gillar inte heller det. Kör hellre lite styrka på cykeln med branta backar under säsongen. Men bål/mage försöker jag köra regelbundet ca 3-4 gånger i veckan. Jag kör på morgonen när jag kommit till jobbet. Kör en varaint jag fått från HC som hade en hel del med skidlandslagets träning att göra. Mathias Fredriksson körde blandannat denna: 40 sek vanliga raka sittupps, 40 sek sneda sittupps och 40 sek benlyft´. sedan vilar man 1 min och då kan man små stretcha lite. sedan kör jag 4 omgångar av denna varaint. Så det blir 2 min arbete sedan 1 min vila. Man kan ändra lite övningar efter några gånger och köra olika sorters magövningar och vill man så ändrar man längden och kör fler om man har tid. Det jag kör tar 11 min och ger bra stabilitet för de pengarna..så att säga :)

Har du kollat min sida och laddat ned mitt 4*4 min pass-prova kör det!! /GT
Samuel sa…
Ja ni verkar ha mer snö än vad jag har här uppe, men kylan är inte att leka med..Speciellt när man ska försöka ha så lite fett som möjligt på kroppen..
Ja det gäller ju att vara regelbunden i bålträningen för att få bra resultat, tyvärr brukar jag fuska under sommaren.. Men just nu kör jag 2 gånger i veckan, och hoppas kunna hålla det. Men den övriga styrkan blir nog att köra på cykeln.
Har sett ditt pass men har inte hunnit prova det än, men jag ska!

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack