Träna lågt...

Hade tänkt skriva nått seriöst om träning och kost men vet inte om jag orkar, men jag gör väl ett försök. Det är ju ganska inne med att träna "lågt" dvs utan energi i kroppen för att trigga igång fettförbränningen, men allt det där kan ni ju säkert redan..
Själv tror jag att det är viktigt med en bra mix av allt, så att man får med alla delar. Oftast försöker jag att ha minst tre timmar mellan mat och träning, men med min livssituation så är det svårt att alltid få till det. Det jag aldrig däremot gör under passen är att fylla på med energi så i slutet av dom längre är man ganska tom.. Har även provat att göra en ordentlig glykogentömning och träna totalt tom, kanske inget att rekommendera för den som ska funka i det sociala livet. Men det fyller nog sin funktion för den som satsar hårt, men för en gubbcyklist som mig känns det inte värt det. Så jag fortsätter nog med att vara halvtom på träningspassen:)

En annan viktig faktor med allt detta är ju att man ska hålla sig frisk också.. Då man redan stressar kroppen med hård träning, jobb och barn mm så är det ju ännu viktigare att få i sig ordentligt med energi. Min kropp verkar funka så att när det är på gränsen så får jag ett jäkla sug efter allt ätbart, och då har jag lärt mig att jag måste ge den vad den vill ha. För gör jag inte det kommer sjukan som ett brev på posten... Och den vill man ju undvika in i det längsta. Så det handlar väl som vanligt om att lyssna till vad kroppen säger, men det är ju det som är svårt när man vill bli bättre hela tiden. Man måste nog helt enkelt testa sig fram och se vad som ger bäst resultat och vad som inte funkar.
Tänkte själv testa lite nytt nästa vecka och stressa kroppen lite extra med några hårda dubbelpass, får väl se då vad man är gjord av... Tänkte börja ikväll med att köra lite tröskel, blir väl ett par tjugor för att se vilken status man har efter en frosserihelg:-)
Blev inte så seriöst inlägg men det är inte lätt när det ska handla om mig...

Kommentarer

stefan sa…
Tja samuel
När Saltin kom ut med "train low competete high" för några år sen så hakade jag på direkt och provade detta seriöst på ETT distanspass i veckan vintern 07-08.
Övriga veckan tränade jag som vanligt med ett par intervallpass och nåt distanspass.
Hur gjorde jag?
Jobbade som vanligt och käkade lunch kl 11.
Åt inget mer o cyklade hem kl 1630 och tömde därmed depåerna litegrann
Vilade 1 timme efter jobbet men åt inget och drog sedan ut på ett 3 timmars distanspass i mörkret med endast vatten i flaskan. (som vanligt).
Kom hem ca kl 2100 och var hungrig som fan, men inte så hungrig som man kan tro.
Åt.
Detta körde jag VARJE onsdag från oktober till slutet på mars, och vad blev resultatet av detta??
Den vintern gick jag ner i vikt 3 kilo som jag sedan höll lätt.
Jag blev betydligt uthålligare på lugna distanspass.
Jag blev bra på att inte gå in i väggen.
MEN jag blev inte ett dugg bättre på att hålla tävlingsfart i lång tid.
Det finns bättre sätt att bli fartuthållig och det är ju det man är ute efter.
Så det blev egentligen bara viktnedgången som jag indirekt blev snabbare av.
Jag är bara en medlemåttig veteran, men jag har provat att "träna lågt" på riktigt iallafall :)
Numera kör jag bara lite morgonpass utan frukost, men då är man inte riktigt tom, så det räknas inte.
På intervallpassen finner jag det meningslöst att köra med låga glykogennivåer eftersom man inte orkar genomföra dom som man vill plus att det tar på psyket så man inte orkar genomlida vintrar som denna...
Blev en rätt lång kommentar, men det är du värd som orkar träna cykel däruppe. :)
/Stefan
Samuel sa…
Tack för en bra kommentar! Håller helt med i din slutssats.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift