Såå jävla skönt!!

Ja jäklar va skönt det var att få lyckas göra ett bra lopp i helgen, känns verkligen som några tusen kilon föll av mina axlar nu..

Men vi tar det från början. Var långlopp en bit utanför ö-vik, Tolvtjärnsloppet som är 65km långt och ca 1000 höjdmeter. Ett tufft lopp med mkt sand, fina stigar och långa backar, vinnartiden är mellan 2.30 - 2.40h. Kom dit dryga 90min innan start och kunde lägga av allt i teamtältet, kändes lyxigt värre. Hade en bra känsla i kroppen och kände mig avslappnad, stor skillnad mot Falun helgen innan..
Starten gick och den 17åriga talangen Anton N från Ryska Posten matade på utför backen, la mig som trea och hängde bara med ett tag. Efter några minuter kollade jag bak och då var vi kanske 7-8 åkare med i täten, lite väl många tyckte jag. Så på nästa stig gick jag upp och drog lite hårdare, nästa gång jag tittade bak var vi bara 3 kvar. Jag, Henrik Enberg och Anton N, så körde på ett tag och vi turades om att dra. Mellan 2-4 mil av loppet blev det lite transportsträcka, ingen ville köra för hårt och luckan var bra bakåt. När vi efter 4mil kom fram till den långa backen på ca 150 höjdmeter så gick det till en början rätt lungt, sen när jag la in mitt ryck i mitten på backen bommade jag att vägen delade sig... Så istället för 15 m före var jag nu 15m efter, men fortsatte köra lite hårdare. Men båda 2 hängde med bra, med 200m kvar kom Anton med en spurt mot bergspriset. Men det ville jag också ha, så svarade och kunde rulla över toppen först. Hade då ca 20-30meter och tänkte bara rulla tills dom kom ikapp, men såg att teamkollegan Henrik låg på Antons hjul.. Så tänkte att jag kör på lite så får Anton dra fram Henrik till mig, men dom låg där lite bakom rätt länge. Så o en slakmota tyckte jag på lite mer och då blev luckan större, och efter det var det bara att stå sitt kast och mata på!! Kunde gå på hårt hela vägen in i mål och hade inga sämre perioder, utan hade högre watt sista timmen än första 😀 Sen måste jag ge cykeln beröm också,  jäklar vad den går på stigarna!! Tre KOM på utförskörningar visar att det går rätt snabbt utför också för mig nu, grymt nöjd med det.
Kunde efter 2.34 rulla in som vinnare, missade Martin Eriksson's rekordtid från i fjol med en minut. Får skylla på lite ny dragning av nån stig och att det fick rätt långsamt där i mitten ett tag, men tog in mkt i slutet. 2a blev Henrik E som lyckades skaka av sig Anton på ett stigparti, så dubbelt Team Hi5. Måste även säga att jag är grymt imponerad av Anton som bara är 17år och redan så här uthållig, han kommer bli en grym cyklist och detta var väl kanske sista året man kunde köra ifrån honom.

Är alltid roligt att vinna tävlingar, men detta var mkt mer än så!! Betyder mer än nått annat jag tidigare gjort inom sporten detta, om jag får vara självgod så är jag väldigt stolt över detta. Har kämpat hårt för det här och nu känns det som en stor börda har lättat, bara fortsätta rida på den här vågen nu 😊

Kommentarer

Jakob sa…
Härligt och grattis!
Petrus sa…
Grattis!! Bra jobbat :-)
Anonym sa…
Grattis, så välförtjänt. :)
Anonym sa…
Grattis, detta var du värd!
Bettan sa…
Repris på söndag ?

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift