Härlig dag i Skellefteå

Igår var det dags för flesta loppet här uppe i norr för säsongen, jag försöker alltid köra dessa lopp då jag tycker det är viktigt att stötta loppen här uppe på alla sätt. Dom är otroligt viktiga för cyklingen här och utan dom kommer intresset svalna igen, för det räcker inte inte med att bara köra vasan under hela året. Sen är det jobbigt köra 70-90mil enkel väg för att tävla, är så skönt att vara hemma till middagen samma dag.. ☺️
Krafttrampet Mtb är ett seedningslopp till just Vasan, vilket lockar lite extra för många. Loppet i sig är rätt lättåkt och snabbt, så passar alla.
Christoffer var med mig också och han körde 20km junior klass, kämpade sig in på 4e plats. Han gör verkligen framsteg hela tiden och kämpar hårt, jag kunde inte vara mer stolt!!

Mitt eget lopp blev inte riktigt som jag tänkte... Första 20min körde jag enligt plan, dvs smart och lite taktiskt.. Sen på en stig tappade Viktor kedjan, då tänkte jag att jag ökar lite så gruppen bakom i alla fall får jobba lite för att plocka in mig. Körde därifrån ett litet tempolopp, la mig på en nivå där jag körde snabbt men med kontroll. Inga tidrapporter bakåt så hade ingen koll, men körde mot att slå banrekordet jag satte förra året. Med 5km kvar förstod jag att jag nog skulle vinna, riktigt nöjd med det kan jag lugnt påstå!!

Kroppen svarade äntligen som jag vill, har varit en tuff vår och hoppas det vänder nu! Vad som krävdes rent wattmässigt återkommer jag till i nästa inlägg, men kan nu säga att det krävdes rätt mkt!! Är ingen lek att vinna dessa lopp.. I mål hade jag ett snitt på 370w i NP, men mer om det senare..

För övrigt var det en mkt lyckad dag för både teamet och klubben, många mkt bra resultat och nöjda cyklister!! Sen hade vi framför allt väldigt skoj 👍

Kommentarer

Anonym sa…
Grymt kört! Bättre än Nino Shurter som postade 367W NP över 1.5timme häromdagen!
Samuel sa…
Ja men blir lite annan typ av körning på ett långlopp och xco, han har väldigt mkt nollor och sen väldigt mkt tid på mkt hög watt.. Blir högre watt när man ligger och segdrar som jag gjorde ☺️
Sen tycker jag hans siffror visar hur mkt bra teknik också gör...
Anonym sa…
NP är ett värde för att någorlunda kunna jämföra ansträngningen på pass med jämn belastning, kontra pass med ojämn!
Ryckigt = större %skillnad mellan P och NP.
Starkare än Nino, hatten av!
Samuel sa…
Ja så är det, men i alla fall när jag kör så har jag svårt få upp NP snittwatten lika högt om det blir tekniskt. Beror väl på min bristande teknik och att man helt enkelt inte kan trycka lika hårt, på banan i nove mesto skulle jag inte våga köra med mer än 200w 😂

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift