Den mentala biten

Cykel är ju en väldigt fysisk sport, man ska ta i tills det inte går mer liksom. Så fysiken är grymt viktig och den absolut största pusselbiten, sen är det även materialet som ska funka klockrent. Dessa delar är ju rätt uppenbara och sånt man lägger mkt fokus på, men finns ju fler bitar som ska på plats om man vill prestera optimalt. Något som måste vara med är skallen, funkar den mentala biten inte så kommer aldrig resultaten bli vad dom kunnat bli. Man måste mentalt vara lika vass som fysiskt, annars kommer ens tankar sätta stopp för prestationen.
Detta har nog i alla år varit min begränsning, tror nästan jämnt att fysiken varit bättre än vad huvet trott.. Detta gäller ju både på träning och tävling, för om jag mentalt satt spärrar att det inte kommer gå kommer det aldrig gå. Jag själv satte i många år gränsen mentalt då jag intalade mig att pga att jag inte har samma förutsättningar som dom bästa, ja då kan jag aldrig bli lika bra utan det är bäst att hålla sig borta från eliten. Men när jag mentalt bestämde mig för att det visst går konkurrera med dom men på mitt sätt, då tog jag helt plötsligt rätt stora steg i min utveckling. Försöker just nu jobba bort en del mentala spärrar, vissa har med olyckan att göra och rädslan att råka ut för en ny. Om det funkar vet jag först till sommaren när jag sitter i en klunga igen, är jag då rädd kommer det bli en tuff sommar.. Min andra spärr jag jobbar med är att verkligen tro på mig själv, för tror jag inte på mig själv kommer ingen annan göra det åt mig. Jag vill ju vara med långt fram på tävlingarna och då måste jag mentalt vara där också, ser fortfarande många av mina konkurrenter som brutala cykelmonster som jag aldrig kommer vara likvärdig som. Den bilden måste jag bli av med innan det drar igång, för första tanken just nu om man hamnar bakom tex Wengelin i klungan är ju: Jaha här kan jag ju inte ligga för då blir jag snart förnedrad!! Om den tanken finns i skallen kommer man bli förnedrad också, för då har man redan bestämt att det kommer hända. Så försöker få in ett bättre och positivare tankesätt, detta är svårt men om dom flesta negativa tankarna försvinner är jag nöjd. Tror det skulle göra mig till en bättre cyklist, så får försöka visulera att jag är lika snabb som min cykelmonster 😊

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift