Nästa steg och lite planering..

Var ju som vissa vet väldigt nära att lägga av med cyklingen i höstas, detta pga av mkt som varit runt om själva cyklandet. För att cykla är ju det roligaste jag vet!
Men efter några svåra veckor tog jag beslutet att fortsätta, och som några observerat har jag tränat riktigt hårt och bra under början på vintern. Detta pga av att när jag tog beslutet att fortsätta, bestämde jag också att jag skulle göra det ordentligt! Vill ta nästa steg i min utveckling, har ju inte så många år på mig att bli riktigt bra. Räknar med att om kanske 2 år blir det svårt att fortsätta utvecklas så mkt, så denna säsong och nästa är nog min chans att bli så bra jag någonsin kan. Hur bra vill/kan jag bli då? Ja det är ju omöjligt att säga, inom XCO kommer jag nog tyvärr aldrig hänga med dom bästa. Är för feg för det!! Men inom Marathon passar jag bättre konstigt nog med min brist på distansträning.. Så kommer även 2015 lägga störst vikt på Långloppen, men med vissa inslag av lite XCO också. På långloppen kommer jag att spänna bågen rätt hårt under nästa år, om den sen går av så får jag väl laga den.. Men ska varje lopp jag kör se till att vara med så länge jag bara orkar där framme!! Topp 5 är målet i LL cupen, vill ju var med på prisutdelningen:-)


Sen är det ju så roligt att det börjar på  dyka upp rätt många lopp här uppe, alla med viss långloppskaraktär. Alla dom loppen är väldigt bra arrangerade och väldigt roliga banor att köra på! Krafttrampen i Skellefteå är ett snabbt och lättåkt lopp, passar bra i början på säsongen. Tolvtjärnsloppet är det tuffaste långlopp jag kört, detta i väldigt vackra miljöer och på fina stigar. Obbola Challange är ett väldigt roligt lopp, nästan uteslutande på stig:-) Eliasjakten har jag inte kört, men hörde ifjol att det var skitskoj. Och när jag vet vilka som lägger banan så förstår jag det.. Så dessa ska jag köra under 2015! Det plus 2 SM och ett par lopp i Långloppscupen, även sugen på XC i Vårgårda. Kommer nog ha göra under sommaren 2015:-)


Träningen då? Jo har ju kört rätt hårt nu i Nov-Dec, mkt pga att jag vill vänja kroppen vid att bli lite tuktad. Nu blir det ett par veckor med lite mindre träning, detta då dom flesta konkurrenter tränar mer.. Men känner ingen stress över det då jag kört rätt hårt redan, och sen efter nyår är det dags igen. Då kommer det en viktig period där jag vill kunna köra på ordentligt, målet får väl vara att vara seg/sliten hela feb, mars och april:-) Då vet jag att man är på rätt spår.. Detta ska ske med träning enbart på hemmaplan, känns inte nödvändigt med träningsläger i varmare land. Hoppas dock kunna ta ett par helger där jag är på annan ort och kan träna lite fler timmar än normalt, men för att göra detta behöver jag inte åka långt. Kan räcka att åka till stugan och bara få bli uppassad där av mina föräldrar och cykla i härliga vinterförhållande, får hoppas att jag kan göra så:-)


Från Maj sen börjar nästa period av träningen, då ska den bli tävlingslik. Men dit är det långt än..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift