Perfekt helg..

Drog ju mot Tolvtjärnsloppet i fredags med hela familjen, landade i trehörningssjö på eftermiddagen. Checkade in i stugan och drog ut på väckningspass med Christoffer, efter det lite lek med barnen fram till middag. Var grillbuffe på campingen, tur för dom att det inte var efter tävlingen jag var där och skulle äta... Var även nån Rackabilly fest där med band mm, som tur var låg stugan rätt långt bort på området. Hörde bara basen som dunkade, så kunde somna hyfsat bra. Upp rätt tidigt för att hinna städa ur stugan och köra sista biten, Christoffer skulle ju även tävla han med och nybörjarna startade 1h tidigare än mig. Kom på plats i god tid, så hämtade nr.lappar och skruvade ihop cyklarna. Sen hjälpa Christoffer med uppvärmning och visa hur allt funkar, så mkt att stå i:-) Sen kolla på hans start och lopp, han hade lite oflyt i starten och höll på skrota:-( Men sen kämpade han på stenhårt, han har inte cyklat mkt och tyckte stigarna var smala och svåra. Men jag var sååå stolt över hans kämpande, han var kung!! Mitt eget lopp då, jo han med lite uppvärmning och sen var det dax. Bra start uppför en asfaltsbacke, kom upp som 2a efter Erik Gunnarsson. Perfekt plats men missade sen en kurva lite och Henrik Enberg smet förbi på innern, men perfekt med:-) Efter första stig och grusvägen tyckte jag vi var lite många med, så höjde tempot lite inne i skogen då blev vi 4 st vilket var perfekt. Var blött i skogen av allt regn och i första blöthålet sänker jag hela cykeln, lyfter upp den då hänger en hel tuva från bakväxeln. Blev tvungen att stå och slita gräs ett tag, sen jaga ikapp tättrion igen.. Kom ikapp rätt snabbt vilket känndes bra, sen åkte vi på ett tag. Tills jag klantar mig igen i ett lerspår sticker mitt framhjul iväg, vurpar och vrider styret helt snett. börjar cykla men inser att jag måste stanna, vrider styret hyfsat rakt och kör på igen. Nu lite arg då jag tänkt köra energisnålt första halvan av loppet, jagar dock ikapp rätt fort igen vilket känns bra. I första långa backen släpper Erik Gunnarsson och jag får lucka till dom andra 2, kör på lite utför berget och i medvinden sen. Men när vi sen kommer in i ordentlig motvind och banans enda asfaltsparti väntar jag in dom 2, ingen ide att trötta ut sig än liksom.. Efter detta parti kommer man till mördarbacken, 160 hm tror jag den var och här finns det ett backpris. höjer farten lite på en gång i backen och dom släpper direkt, så tar ett lagomt tempo upp. Sen försöker jag hålla hyfsat tempo för att kolla om dom kommer ikapp, drygt 2 mil kvar härifrån. Men är mest stigar och bara korta partier med grusväg, så med dryga milen kvar bestämmer jag mig för att inte spara energi för att ev bli ikappkörd. Utan nu kör jag, har ju noll koll på hur det ser ut bakåt och hur långt efter dom är. Med 3km kvar och ingen som syns till bakåt förutom dom man kommer ikapp på korta banan, inser jag att detta nog går vägen. Kör då försiktigt och säkert, vill ju inte göra som i Skellefteå och punktera bort mig.. Har även dragit i mkt luft i däcken för att jag var livrädd för punktering.. Var så jäkla härligt att få komma in på målområdet och korsa mållinjen först!! Satte även banrekord och slog Henrik som kom 2a med 5.30 drygt, så körde på rätt bra på slutet:-) Kände mig stark hela vägen och helt utan svackor, träningen har nog gett resultat. Extra kul att sen få krama om familjen och fira med dom!! Ett stort tack till Arrangörerna som gör ett hästjobb och detta är verkligen ett av mina favoritlopp, bra bana och fina miljöer!! Rekommenderar detta lopp till alla, inte blir det sämre av att dom faktiskt delar ut prispengar också, inte så ofta man går plus på en tävlingshelg:-) Idag vilodag och sista dagen innan jobbet börjar igen....

Kommentarer

Bra skrivet. Sedan att vinna så överlägset trots flera problem på vägen visar verkligen på klass. Sedan har jag inte tvivlat på att du snart skulle få valuta för din gedigna träning och ditt stora engagemang. Grattis!!
Samuel sa…
Tack så mkt Tomas, såg att du vann i Sundsvall så bra jobbat själv!!
Hoppas kunna komma ut till er på Söndag:-)
Tack Samuel. Ja, det var skoj. Vore trevligt om du dök upp på Vännästrampet.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack