Fortsatt ryggont men på G

Den smärta jag har i ryggen vill inte ge med sig, utan vandrar omkring lite i olika delar av ryggen just nu. Även låret och höften är ömma, jobbigt att ha ont men är rätt van.. Tror det beror på att jag kört lite ute på stigar, började efter Kolmårdsbiken och sen körde jag förra helgen på snöstigar.. Benet är helt enkelt inte tillräckligt starkt än för den typen av cykling, blir ju en massa andra muskler som ska jobba som stöd i skogen. Pga av detta så snedbelastar jag ryggen och får då även ont där.
Enda sättet att bli av med detta är att köra mer i skogen, ett jäkla moment 22 det där.. Får ont av skogskörningen, men måste göra det för att slippa få ont i framtiden. Ska idag ut och kolla hur det ser ut i skogen, ska till slingab jag körde förra helgen och se om den tinat fram lite mer nu. Hoppas på 70% snöfritt nu 😊

Körde igår 2 pass på Monarken, blev 2pass som visar att jag är på rätt väg bara jag får ordning på kroppen. Morgonpasset var 5st 60/120 intervaller, har man taskigt med tid får man ta i mer i stället.. Försökte hålla 600w på dom och det fick "bra" i dom fyra första, trodde jag skulle dö där efter fjärde. Men skulle köra fem så gjorde ett försök på en sista, det höll i 40sek. Sen var det slut på 600w i benen, och fick knappt runt pedalerna sista sekunderna. Men var ett helt ok pass ändå, och innan Maj är över fixar jag 5st.

Pass 2 innan middagen blev ett 40/20*6 i fyra block, lite av ett favoritpass denna vinter. Som vanligt nästan så siktade jag på rekord, första 2 blocken höll jag 520w på 40sek delarna. Tredje blocket la jag på 0.5kg i viktkorgen och körde på 530-540w, detta tog rätt bra och gjorde att sista blocket landade på 510w. Men snittet på alla fyra är det bästa jag haft i år 😀
Så nu återstår 2dagar med hård träning, sen börjar en period där jag ska börja jaga upp formen lite mot slutet av Maj. För då börjar en viktig period i tävlandet, först är det Långalugnet sen Tolvtjärnsloppet, krafttrampen och Lidaloop. Dessa lopp vill jag hålla en rätt hög nivå på, sen kommer resultatet på dessa avgöra lite hur resten av säsongen läggs upp. Tycker perioderna med tillspetsning av formen är rolig, träningen då är ju intensiv men ska ju inte slita lika mkt på kroppen. Så man är en piggare och lite gladare person då, sen känner man förhoppningsvis hur benen blir mer och mer sprättiga.

En del av att det ska gå snabbare framöver var att igår sätta på en oval 38 klinga från Garbaruk, passade även på att byta kedja. Guldkedja är ju aldrig fel, men en helsvart hade varit ännu snyggare fast blev snål när jag beställde den.. Ska under veckorna som kommer testa att köra med denna klinga på tannberget, fixar jag det där är inga av loppen framöver nått problem... Det jag framförallt vill uppnå med större framklinga är att slippa ligga på minsta dreven bak på grusvägarna hela tiden, utan kunna använda lite mer av växlarna bak.

Kommentarer

Johannes sa…
Det skulle säkert vara en god ide att köra styrketräning nån gång i veckan (minst). Benböj, utfallsteg, marklyft, frivändningar för att stärka upp alla muskler kring höften.
Samuel sa…
Ja kan ligga nått i det då jag börjat slarva med styrketräningen för skadan nu på våren. Måste nog ta tag i den igen.. Tråkigt men nödvändigt..

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift