29" vs 27.5" Första intrycken..
Är ju så priviligerad att jag kommer köra på både 29" och 27.5" under året, tror väl inte att det är skillnaden mellan dom som kommer göra så att jag vinner eller kommer 10a.. Men vissa skillnader finns ju, det har jag redan nu märkt.
Har inte hunnit testa dom mot varandra på tid, men har hunnit köra en hel del på båda och hunnit skapa mig en ganska bra uppfattning. 29an kännde jag mig hemma på direkt jag satt mig på den och att den är snabb nog fick jag ju kvitto på i Tidaholm:-) Den känns väldigt trygg och stabil, men trotts detta är den väldigt rapp. Beror nog på en väldigt styv ram och lätta hjul..
På 27an har jag satt ett styre med lite raise för att få en mer gubbanpassad sittställning, annars är dom likadant specade. Förutom hjulen då som är lite enklare på 27an än så länge:-) 27an är otroligt rapp och snabb, riktigt roligt att trycka på med den i skogen. Upplever också att jag kan åka samma spår som med 29an genom dom mer tekninska partierna, dock måste jag vara mer vaksam och aktiv annars straffas man lite mer. Men skillnaden mot hur jag körde på en 26a är stor, sen om det beror på att jag är bättre rent tekninskt och att 29an gjort mitt självförtroende större. Och att jag tack vare det vågar ta andra linjer vet jag inte.. Känner mig snabbare på 27an men vet ju att den känslan kan ljuga en del, sen är det ju så att på 29an spar men lite mer energi...
Men på lite enklare banor med mkt kurvor så borde 27an vara snabbare... Ska bli skoj att när jag får tid testa dom lite mer mot varandra, kanske skiljer det några sekunder;-) Men till helgen blir det att åka 27a hursomhelst:-)
Idag blir dagens träning att köra några varv på Furuviksbanan, den är rätt lik hur det ser ut i Borlänge så det borde ju vara bra förberedelser:-)
Har inte hunnit testa dom mot varandra på tid, men har hunnit köra en hel del på båda och hunnit skapa mig en ganska bra uppfattning. 29an kännde jag mig hemma på direkt jag satt mig på den och att den är snabb nog fick jag ju kvitto på i Tidaholm:-) Den känns väldigt trygg och stabil, men trotts detta är den väldigt rapp. Beror nog på en väldigt styv ram och lätta hjul..
På 27an har jag satt ett styre med lite raise för att få en mer gubbanpassad sittställning, annars är dom likadant specade. Förutom hjulen då som är lite enklare på 27an än så länge:-) 27an är otroligt rapp och snabb, riktigt roligt att trycka på med den i skogen. Upplever också att jag kan åka samma spår som med 29an genom dom mer tekninska partierna, dock måste jag vara mer vaksam och aktiv annars straffas man lite mer. Men skillnaden mot hur jag körde på en 26a är stor, sen om det beror på att jag är bättre rent tekninskt och att 29an gjort mitt självförtroende större. Och att jag tack vare det vågar ta andra linjer vet jag inte.. Känner mig snabbare på 27an men vet ju att den känslan kan ljuga en del, sen är det ju så att på 29an spar men lite mer energi...
Men på lite enklare banor med mkt kurvor så borde 27an vara snabbare... Ska bli skoj att när jag får tid testa dom lite mer mot varandra, kanske skiljer det några sekunder;-) Men till helgen blir det att åka 27a hursomhelst:-)
Idag blir dagens träning att köra några varv på Furuviksbanan, den är rätt lik hur det ser ut i Borlänge så det borde ju vara bra förberedelser:-)
Kommentarer