Halvtidsvila

Vilodag idag och är nu dessutom halvvägs in i detta 5v träningsblock, första halvan har varit riktigt bra. Tränar mer än någonsin faktiskt, och om dom sista tre dagarna denna veckan går som planerat har jag ett snitt på 15h per vecka detta block.. Så är med all rätt jag varit lite sliten sista dagarna, men tur då att man kan vara det denna årstid. Har inte dragit ner på intervallerna heller utan dom kör jag som vanligt, utan bara lagt till lite mer tid på cykeln. Förra helgen har ju hjälp till att hålla upp timmarna lite också,  men behöver det tror jag.
Jobbat mkt på att förbättra uthålligheten denna period, att tåla hög fart under lång tid. För sen vet jag att jag är jävligt bra på kortare perioder av fart, men tål man inte malandet så kan man inte utnyttja den styrkan... För finns väldigt få som slår mig på en 60sek maxning tex, men är jag trött av det som sker innan på ett race kan jag ju inte trycka mina watt... Sen har jag tappar rätt mkt på min maxnivå efter skadan, men ska iallafall jobba upp den till där jag var innan benbrottet. 
Men fokuset kommer iallafall i 2 månader till ligga på att höja tröskeln, och tåla fart under tid. Är inte så långt kvar tills jag är uppe dom nivåer jag vill hålla där, är faktiskt redan nu uthålligare än innan skadan.. Tröskeln är lite lägre än men skiljer inte mkt, och innan februari är över räknar jag med att ligga på förra årets tröskelnivå. Sen ska den upp lite till under våren, räknar även med att höja den när jag lägger fokus på jobbet över tröskeln.

Hur ser då planen ut för kommande veckor? Jo rätt likt dom första detta år, mkt träning på Monarken där jag lägger tid på intervallerna. Mycket intervaller körs över / under tröskel, och även en hel del över tröskeln. Men inte så mkt mjölksyra, den träningen tar vi från april och framåt. Utan har egentligen bara ett pass där syran sprutar per vecka, och det är mina 60/120 intervaller på fredagar.. Visst har jag lite syra på andra pass också men då är det bara i slutet och en följd av trötthet, målet med dom passen är inte att träna syratålighet utan syreupptag mm.
Sen varva Monarken med ett par pass ute varje vecka, ute vill jag köra passen rätt raceliknande. Rätt svårt med snö och is, men vissa saker är ju detsamma ändå.. Även nått lugnt njutarpass ute på söndagar :-) Detta är precis vad jag pallar just nu, men måste ligga lite på gränsen och balansera. Ska jag nå mina mål kan jag inte ligga och köra safe, utan det som gäller är full gas!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift