Utvärdering av Merida Big Nine Team

Har under 2012 för första gången kört på 29" hoj, och jag ska nog få mkt bra betalt för att köra en 26a igen.. Cykel jag haft har ju varit en Merida Big Nine Team vilket är deras värstingmodell, ramvikten ska ligga på ca 1100g. Detta har jag inte kontrollerat men antar att det stämmer..
Direkt jag satte mig på hojen så kännde jag mig "hemma", har aldrig suttit så skönt på en cykel tidigare. Då jag inte är den mest tekniska cyklist som finns så har jag haft god hjälp av dom fördelar som en 29 erbjuder, flyter liksom på mkt bättre i skogen. Man klarar av att cykla med fart genom partier där man tidigare bara haft nog med att ta sig genom, så att det går fortare i skogen är det inget snack om. Detta har dock för mig inneburit att jag slagit i pedalerna i stenar lite oftare, men det kan jag leva med när det går fortare:-) Största skillnaden mot tidigare år har varit att åka i branta backar både upp och ner, haft fäste uppför och kännt mig riktigt trygg utför.
Merida ramen är väldigt kompakt och har aldrig kännts "stor", med inbyggt flexstay och även en flexande sadelstolpe så har den varit mkt skön att åka på. Kan ju inte jämnföra med andra cyklar då jag ju bara kört denna ordentligt, men har "provsuttit" några 29or som kännts stora och långa. Så detta är nog nått att tänka på innan man slår till på en storhjuling, ta en ordentlig titt på geometrin!
Dom övriga komponeterna på hojen från PRC och SRAM har funkat mkt bra och problemfritt under säsongen.
På min cykel bytte jag ut framgaffeln från DT, inte för att den var dålig men mest för att den andra gaffeln från German A var ännu bättre. Men den ska jag recensera en annan gång:-) Om DT gaffeln kan jag väl säga att den var bättre än tidigare modeller, men körde den lite för lite för att kunna säga mer..
Bytte även ut hjulen från orginalspecen, hjulen är nog den enskillt viktigaste komponenten på en 29a tror jag. Ska skriva mer om Innolitehjulen senare men nu tar jag hand om orginalspecen, cykel var specad med hjul från Alexrims. Dom var byggda på DT 240 nav och vita DT ekrar, vilket ju ser jäkligt fint ut:-) Vikten på dom var helt klart godkänd (Hermida har ju för fan tagit WC pallplats med dom) Men här kommer det lite negativ kritik från min sida: Tillförlitligheten på hjulen har fan inte varit bra, framhjulet vek ihop sig på första tävlingen. Detta orsakade en ganska rejäl krasch där jag bröt ett par revben.. Sen har jag haft bakhjulet som träningshjul här hemma när det varit lerväder, och detta har jag fått rikta upp 3-4 gånger under säsongen. Det tycker inte jag är helt bra..
Om det är jag som fått ett par måndagsexemplar av Alexfälgarna vet jag inte eller om alla andra också haft dessa problem, har inte hört nått från dom andra åkarna..

Så för att samanfatta det hela: Det är en riktig racemaskin som är gjord för att gå snabbt i skogen, och som man trotts detta sitter otroligt bekvämt på. För en gubbe som mig är detta viktig:-) Den funkar på alla typer av banor pga av sin kompakta geometri och känns väldig kvick.
Det som inte varit helt ok är Alexfälgarna som strulat en del.
Men för dig som vill åka snabbare i skogen är det en mkt bra cykel!

Om det är något ni vill veta om cykeln så är det bara att fråga!




Bjuder tillslut på  några bilder av hojen och mig själv:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack