Styrketräning eller inte??

Är ju numera väldigt poppis att styrketräna med vikter som cyklist, och det kan väl säkert vara bra.
Själv så kör jag numer ingen styrka på gym, utan kör lite styrketryck på cykeln då och då istället, sen blir det väl nån situp i månaden..
Men att jag hoppar styrketräningen under vintern beror nog mest på att jag har en bakgrund som annat än cyklist, och genom det har tillbringat en hel del tid i gymmet. Känner helt enkelt att mitt behov av att bli starkare i benböj inte är så stort, nån fördel av all fotbollsträning ska man ju ha:-)
Så därför väljer jag att lägga ner mer tid på det jag missade under den perioden, nämligen att cykla;-)
Vad jag däremot måste bli bättre på är att köra bålstabilitet regelbundet, får bli mitt nyårslöfte. Har inga problem med rygg just nu, men det är ju bättre att förekomma än förekommas. Sen tror jag att en ännu starkare bål hjälper till i teknisk körning, och att ju snabbare och starkare man blir på cykeln ju mer påfrestar man ju bålpartiet också. Så jag får nog leta fram den där jäkla pilatesbollen ur källaren...



Kommentarer

Unknown sa…
Bålstabilitet får man ju "på köpet" om man kör styrketräning med fria vikter. Jag kör 1 gång i veckan på gymet under vintern, bara basövningar.
Marklyft, benböj, utfall och frivändning med push. Brukar ha en fin träningsvärk i core-musklerna efter ett sånt pass :-)
Samuel sa…
Ja med dom övningarna kör du ju genom hela kroppen, jag skulle inte kunna gå på en vecka efter ett sånt pass:-)
Skulle faktiskt kunna hålla med, ser inte syftet med styrka i benträningen, så jäkla många kilon är inte ett pedaltramp så det skulle behövas
Jag lägger hellre tiden på mer kondis istället, det är ju där begränsningen sitter (i vart fall för mig)
Lite sittups och armhävningar med spridda skurar är tillräckligt
Unknown sa…
Styrketräningen kanske inte är nödvändig för att "orka" trampa utan det är väl kanske mer skadeförebyggande mot förslitningsskador och överbelastning. Knä- och ryggproblem är ju rätt vanligt inom idrott i allmänhet och cykling i synnerhet.
Samuel sa…
För att orka trampa behövs det inte så stor styrka, men som ni säger så är det ju skadeförebyggande och sen kan ju en överkapacitet var bra att ha:-)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift