Cannondale Habit Carbon 1

Var ju sugen på att få testa den nya cykeln från Cannondale, deras nya AM hoj Habit. Är ju en stighoj med 120mm slag och en lite annorlunda geometri än vad jag är van vid från mina racehojar. Men hade nån idé om att den nog borde funka som en snabb långloppshoj också, så var spänd på att testa. Ställde in den och drog iväg, första svängen blev på en av dom handgjorda banorna. Här kändes det att den gillar att svänga, var bara att sikta dit man ville så hamnade man där. Var även rätt bekvämt att kunna få ner sadeln ibland, men glömde bort den ibland. Men detta är nog nått man lär sig, var ju första gången med höj och sänkbar stolpe.. Efter detta drog jag in på några brötstigar, där går den som bara den!! Leftygaffeln och geometrin gör att det bara är att gasa på genom allt, superstyv och ändå otroligt följsam. Hur detta går ihop vet jag inte, men nån smartare person än mig har ju gjort cykeln:-) Man får en lite mer upprätt sittställning på den än vad jag brukar ha, men den ställningen är väldigt bekväm. Kan tänka mig att man tjänar på det om man ska köra långa lopp, gäller ju att vara fräsch i kroppen så länge som möjligt.. Efter dessa stigar tog jag ut den på elljusspåret, detta borde ju vara dess akilleshäl. Men med låsta dämpare blir den riktigt snabb här också, känner inte heller att man förlorar kraft med dämparna öppna. Här kändes det dock att däcken var lite för grovmönstrade för detta ändamål, men det är ju en lätt grej att fixa. Så nu efter att ha testat tror jag rätt hårt på denna cykel, just att man sitter väldigt skönt och att den älskar stigar men ändå går att köra fort på lättåkta partier. För ofta är det ju på stigarna det avgörs, och att då få all hjälp man kan av cykeln måste ju vara positivt.. Sen all energi man kan spara under ett lopp är ju superviktigt, för den behövs!! Hade först tänkt mig en F-Si och en Scalpel, men efter detta test måste jag få köra mer Habit. Jag gillar ju 29" men kommer ge denna cykel en ordentlig chans, vet redan nu vissa lopp som den kommer få köra. Blir ett angenämt problem att välja mellan 2 olika fs hojar till tävlingarna!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift