Första 5v klara

Ja då var dom första 5v av träningen mot 2016 gjorda, kommer ju leva i 5v cykler med träning och sen en lugnare vecka innan 5 nya veckor.. Dom här första har gått enligt plan, bara ett pass som ändrades pga tidsbrist. Men det kan jag leva med:-) Har legat på en wattnivå som varit samma som när jag var som starkast förra våren, även känt att det funnits mer i kroppen vissa dar. Men vill spara lite inför kommande månader, ska ju kunna öka i tid efter jul..

Dom här 5v bjöd på 46 cykelpass, där 41 har varit med inslag av olika intervaller. 5 distanspass om man nu får kalla 2h lätt rullande för distans, mer kanske aktiv vila. 3dagar i veckan har det körts dubbelpass, och tre dagar med enkelpass. Så har en dag i veckan jag vilar helt på:-)

Så här har en vecka sett ut, dom andra har varit rätt lika..

Må. FF Vo2max intervaller 30-40min, IM tröskel i 30-40min.

Ti. Stegpasset 70-80min

On. FF Vo2max intervaller 30-40min, IM tröskel i 30-40min.

To. Vila

Fr. 60/120@560 w till utmattning. På kvällen 60/30 på 380-390/280w till utmattning.

Lö. 60/30 på 360/250w i ca 60min

Sö. Distans 2h

Ungefär så har det sett ut dessa veckor, målet är att öka tiden på några av passen inför nästa period. För vill att varje ny period ska vara lite hårdare och bättre än föregående, framförallt vill jag se att jag blir starkare. Det ser jag ju väldigt snabbt efter varje pass, det är ju fördelen med Monarken.. Så då ser man ju om det går åt rätt eller fel håll, och går det utför får man stanna upp och ta reda på varför.
Denna träning är något jag snickrat ihop själv och hur bra den är vet jag inte, men upplevde att jag tog stora steg framåt när jag i januari började köra efter detta. Därför fortsätter jag så nu, bara med vissa modifikationer:-)

Nu blir det en lugn vecka för att återhämta mig och samla motivation inför nästa period, kommer köra 5 pass i veckan mest bara lugnt. Men 2 pass kommer vara rätt hårda, för att inte glömma hur man tar i:-)

Kommentarer

Petrus sa…
Hej!
Ser intressant ut, tror jag ska försöka ta till mig lite av ditt upplägg ;-)
Mvh
Petrus
Anonym sa…
Kul att du lägger ut i detalj hur du tränar.
Skulle du kunna utvärdera lite vad dessa pass innebär?
FF Vo2max intervaller 30-40min, IM tröskel i 30-40min.
Samuel sa…
FF står för före frukost, IM innan middag.
Vo2max intervaller är typ fyror, fast jag kör oftast andra varianter. Men hlgintensiva intervaller nära max.. Tröskel kör jag just nu mest som 60/30 intervaller över under tröskel, dvs 60 sek strax över tröskel sen 30 sek en bit under. Sen upprepa detta i 30-40 min.
Spännande, intressant och hårt. Klarar kroppen detta, vilket våren visade att den gjorde borde det verkligen ge goda resultat. En fråga. Var ungefär ligger du pulsmässigt på dina Vo2Max och på dina tröskelpass. Tänker när pulsen hyfsat stabiliserat sig, och inte i början. Ex efter 2 minuter om du kör fyror?
Samuel sa…
4or ligger jag ungefär på 95-96%av max på dom sista, den första kommer jag upp i 90%ungefär. På tröskelpassen ligger jag på dryga 90% efter att pulsen stabiliserats, det tar ca 4-5 min.
Ja får hoppas kroppen pallar det och tar åt sig av träningen, man måste ju våga testa:-)
Helt klart Samuel. Vågar man inte, vinner man inte. Lycka till med din hårdkörning.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack