Distans tankar

Är det ngt som jag saknar i min träning så är det distans, har ju ändå gått helt ok... Så då kan man ju fråga sig om det är bortkastad tid att vara ute i 5h å trampa??  Inför förra säsongen var mitt längsta pass 3h, så nog går det bli rätt snabb på långloppen utan riktig distansträning om man vill. MEN för att bli ännu bättre tror jag att det kommer behövas mer distans, så för att ta nästa steg i utvecklingen ska jag försöka få in åtminstone ett pass mellan 3-4h per vecka efter nyår. Detta kommer bli en utmaning i mitt liv, men ska ge det ett försök:-)

Hur tycker jag då distans ska köras, snabbt och hårt eller lungt och fint?? Det beror nog på hur den övriga träningen ser ut.. I mitt fall så är det lungt och fint som gäller, är dom systemen i min kropp som behöver tränas. Sen om jag bränner på för hårt på distansen kommer jag inte orka ta i på intervallpassen, går även bli trött genom att cykla sakta.. Bara att strunta att äta en massa under tiden...

Kommer dock göra ett undantag från min filosofi dom närmaste dagarna.. Har ett planerat distansblock nu Sö-ons, och eftersom det ska köras många timmar flera dar i rad kommer jag ha ett energiintag under passen. Idag är det 2-3 som gäller sen hoppas jag på ca 4 h per dag mån-ons, men ser ut att bli kallt.. Så ngt försök på Rapha festive 500 blir det inte, har inte tänkt frysa ihjäl ute på vägarna.. Utan kommer nog hålla mig inne i skogen, och då kommer man inte så långt.  Utan kommer koncentrera mig på tiden istället för hur långt jag kommer, gör inte om min plan för en utmaning på nätet... Siktar på att komma upp mot 20h nästa vecka, vilket skulle vara rekord i tid för mig. Men är ju just sånna gränser som skulle tänjas på under dessa 5v :-)

Hur har då denna all-in vecka gått? Jo jag har lyckats spränga mig vid flera tillfällen, så har varit en lyckad vecka. Att efter man  inte orkar mer på bestämd belastning fortsätta på en lägre är jobbigt, speciellt när man sprängt sig lite lagomt.. Men nyttigt att komma ur sin bekvämlighetszon..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack