Kravprofil..

Som alla vet gillar jag ju att sätta mål mm.. Men för att nå sina mål måste man efter dom är satta ta reda på vad som krävs, det kallar jag en kravprofil.  Så när målen är satta är det dags att ta reda på kraven, vad måste jag förbättra, hur mkt och hur ska jag göra. Det är frågorna jag ställer mig..

Om jag då tar mig själv som exempel. Har ju ett mål som är topp 3 totalt i långloppscupen, högt satt då jag gillar utmaningen. Vad krävs då för att nå detta?  Jo måste kunna vara stabil topp 5 i loppen, detta bland dom som kör för totalen. För att klara detta vill jag förbättra mig 2-4% på alla nivåer sett i W/kg, tror jag redan nu kan gå med i täten men när rycken kommer behöver jag några procent till.

Sen är det nötning av stigcykling, kommer lägga krut på att träna köra fort på okända stigar. Detta ska göras genom att cykla på nya ställen, och när jag ser en stig tar jag den så snabbt jag bara kan. På detta sätt tränar jag både teknik och lite mod att köra snabbt, även att orka köra snabbt på stigarna...

Taktiken och erfarenheten ska bli bättre, detta genom fler tävlingar och noggranna analyser. Lära sig av misstagen jag gjort i år och tidigare år helt enkelt:-)

Perfekta förberedelser.. Har lärt mig rätt bra hur min kropp vill bli behandlad innan tävling, så gäller att vara noggrann med både kost och träning innan race.
Även vara väldigt noga med material, alltid gå igenom cykeln. Kolla däck, kedja skruvar mm, alla onödiga mekaniska problem ska minimeras. Just därför kommer jag ha en hoj nästan enbart för race, den ska alltid vara tävlingsklar.

Är jag då bered på att lägga ner den tid som krävs för att fixa dessa krav, är svaret nej måste man sätta nya mål. För mig är svaret att jag kommer gå all-in:-) Enligt många kanske överdrivet seriöst, men det är enda sättet för mig. Andra kanske har andra metoder, men detta är min:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift