Distans utan distans..

Hur ska man träna om man inte har tid med distans? Mitt huvudfokus nästa år kommer nog vara långloppen, för att fixa dessa på ett bra sätt är ju distansträningen rätt viktig enligt dom flesta. Det bästa vore nog också om man kunde köra en hel del lång träning nu under vintern och våren, men jag tror man kan klara sig rätt bra utan.. Iallafall är det vad jag kommer testa under denna vinter, distansträningen handlar ju mkt om att vänja kropp och muskler med att jobba i ett energifattigt tillstånd, och att dom ska lära sig använda fett som bränsle så högt upp i registret det går. Sen även vänja kroppen vid att cykla länge, det sistnämnda är ju svårt att få till på annat sätt än att köra distans. Men det brukar gå rätt fort att få till den tillvänjningen, så till våren måste man nog få till några längre pass. Att få kroppen att jobba i energifattigt tillstånd går ju att få till på annat sätt än att köra 5 tim, genom dubbelpass och kost..
Om nu mina tankar verkligen funkar vet jag inte till 100% men det är ju det jag ska testa i vinter. Så nästa höst vet jag om min plan funkade:-) Sen kommer jag köra distans när tillfälle ges, för det är ju trevligt och bra. Men det är inte kring den jag kommer bygga träningen.
En annan sak är ju faktiskt att långloppen inte är så långa, dom flesta är ju under 3 tim.. Ska iallafall bli intressant att se hur detta funkar, kan ju hända att jag väggar på varje lopp nästa år:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift