F-Si vs Scalpel

Dåligt bloggat ett par dar nu, har haft lite mkt att göra. Även dåligt med uppslag att blogga om... Men har ju fått 2cyklar i veckan, en F-Si Carbon 2 och en Scalpel 1 Carbon. Var väldigt intressant att köra dom direkt efter varandra på samma slinga, man känner verkligen deras olika karaktärsdrag då.. Började med F-Si cykeln, försökte även komma ihåg hur teamhojen kändes och jämföra mot denna. Det är ju verkligen en rolig och snabb hoj detta, lite billigare växelgrupp och bromsar men det känner man ju inte riktigt av. Visst teamhojen är lättare och därmed lite rappare, men denna har riktigt fina kolfiberhjul och skillnaden är nog rätt marginell.. Tror inte tidsskillnaden på ett långlopp vore stor mellan denna och teamcykeln, däremot rätt stor prisskillnad... Men vill man ha det bästa ska man köpa teammodellen, nöjer man sig med en mkt bra hoj så köper man denna:-) Efter att jag kört F-Si i 45min rullade jag ut på min Scalpel, var viss skillnad vill jag påstå.. För det första kör man på helt olika sätt, man är mkt mer aktiv på hardtailen än på Scalpel. Med Scalpel åker man med bara, man trampar och styr så sköter den resten.. Detta är på både gott och ont, blev faktiskt riktigt trött i ryggen på fullgungen. Man kan ju tro att det är tvärtom, men är väl olika stilar som spelar in. Och min rygg är mer van vid hardtail just nu, men det är nog bara en vanesak. På den heldämpade känner jag mig otroligt bekväm, känns tillochmed som det går snabbt. Den är grymt rapp och följsam, helt enkelt väldigt väl balanserad. Är helt övertygad om att jag är betydligt snabbare i skogen på Scalpel hojen, känns som att om nån ska köra ifrån mig nästa sommar efter stigarna kommer dom få slita:-) För man får ett väldigt bra självförtroende med denna cykel, man vågar helt enkelt köra snabbare..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack