Min filosofi

För er som läst här ett tag så är detta gammal skåpmat, men har senaste tiden fått rätt många ny läsare. Så tänkte skriva lite kort om min träningsfilosofi och tanken bakom, för den kanske inte alltid är glasklar:-) För det första, detta är något som funkar för mig. Bara för det funkar för mig funkar det inte för andra, utan man måste testa sig fram och hitta sin sanning.. Det första jag tycker man ska göra är att sätta sig ner och ta en titt på sina förutsättningar, hur mkt tid har jag, vad gillar jag för träning, vad behöver jag träna mm. Har man mkt tid så kan man ju träna mkt distans, och köra ett mer klassiskt upplägg. Men när jag satte mig ner så såg jag att tiden var en begränsande faktor, därför var jag tvungen att ändå hitta ett sätt att bli starkare och uthålligare. Har läst rätt mkt om forskning kring träning och även haft hjälp med planering av både aktivus och Mikael Flockhart. Så har lärt mig mkt av dom, men sen har jag gjort min egen variant av detta. Plockat ut russinen och hittat andra grejer som funkar för mig. Har ca 8-9h i veckan för träning, så då slopade jag distansen rätt snabbt... Utan fokuserar mer på hårda intervaller, väldigt mkt på testcykel. Mest för att det är tidseffektivt och att vintern här uppe inte inbjuder till utecykling, men också för att det inte går fuska.. Sen bygger jag mkt av träningen under uppbyggnadsperioden på dubbelpass, där det första körs som Vo2max intervaller. Detta för att på morgonen är musklerna fulladdade även om man tränar innan frukost, detta har två syften.. Dels förbättra mitt syreupptag, men även tömma energidepåerna i musklerna. För mellan vissa av dubbelpassen fyller jag inte på med ny energi, detta för att sätta kroppen i energibrist... För det är ju det man gör vid distans.. Sen kör jag mitt andra pass som ett tröskelpass, men pga av energibrist blir det en bit under min normala tröskel. På detta sätt hoppas jag nå liknande effekt som vid ett längre distanspass, om det funkar vet jag inte. Men kände inte att uthålligheten var ett problem på långloppen i sommar... Men det är viktigt att variera mellan tomma pass och pass där man är fulladdad, man behöver båda:-) Sen försöker jag se till mina svagheter och förbättra dom, men även träna på det jag är bra på. Det stärker ju självförtroendet och så är det ju alltid bra att bli ännu bättre :-) Tror även det med jämna mellanrum är viktigt att förnya sig, för kroppen anpassar sig snabbt och för att då trigga igång det behövs nya triggers. Så att köra samma träningsprogram år efter år tror jag inte på:-) Sen måste man se till varför man tränar, vilket syfte har man.. Skulle jag träna för att må bra skulle jag inte göra så här, då skulle jag bara cykla ute och köra i mystempo. Men nu tränar jag för att bli så snabb som möjligt, då måste man våga testa nya vägar och försöka tänja lite gränser. Sen om jag spränger gränsen och det inte funkar, ja då har jag ju lärt mig det..

Kommentarer

Anonym sa…
Intessant att läsa om ditt träningsupplägg. Får man fråga hur lång vilotid du brukar ha mellan intervall och tröskelpassen?

Mvh
Stefan
Manne sa…
Tack så mycket för att du ville beskriva lite mer om hur du tänker kring ditt upplägg. Verligen intressant att läsa. Om jag förstår rätt så är tanken att köra pass för att öka central kapacitet (VO2max) med fyllda kolkydratdepåer och pass för att träna lokal kapacitet med låga kolhydratnivåer. Intressant och jag blir sugen på att testa ett liknande upplägg (vill också hitta ett tidseffektivt upplägg).

Några frågor:
1. Vilken typ av VO2max-intervaller kör du? Fyror, 30/15, annat?
2. Du nämner att du inte fyller på med energi mellan passen ibland. Menar du verkligen ingen energi alls, inte ens lite protein?
3. Läste någonstans att du ofta kör tröskelpassen i intervallform. Vilka är dina favoriter? Varför då?
4. Utöver att träna med låga kolhydratnivåer så har ju en del forskning visat att sprintintervaller (typ 30s med lång vila) kan vara effektivt för att träna lokal kapacitet (mitokondrietillväxt). Är det något du testat?
5. Hur ser du på styrketräning? Är det något du kör eller har du prioriterat bort den biten?
6. När jag har tränat med låga kolhydratnivåer, men sen fyllt på efter passet, så har jag upplevt att benen inte varit lika slitna dagen efter som vid traditionell tröskelträning. En fundering jag haft är om det kan bero på att musklerna "inte tagit lika mycket stryk" (eftersom effekten oftast varit lägre). En konsekvens av detta är ju att man kan träna relativt hårt även dagen efter. Om man samtidigt får ut god träningseffekt så är det ju mycket fördelaktigt. Är detta något du också upplevt eller funderat över?

Många frågor...hoppas du vill ta dig tid att svara och diskutera vidare.
Samuel sa…
Hej
Då ska vi se om jag kan svara på allt:-)
Jag kör 30/15, ettor och fyror även 45/15, vilar då helt på 15sek och kör hårt på 45an.
Om jag klarar det fyller jag inte på med nått, men blir man på tok för hungrig kan man fylla på med lite protein. Men för enkelhetens skull undviker jag det, men ett ägg eller 2 skadar nog inte:-)

Mina favoriter till tröskelintervaller är just nu 60/30, där 60sek är en bit över tröskel och 30 en bit under. För mig ca 370/260w

Kör en del 30sek spurter, hamnar för mig ofta som andra pass mån dag jag är trött. Tycker det är lättare att då motivera sig att ta i om det "bara" är 30sek..

Jag tror styrketräning kan vara bra, men jag har prioriterat bort den. Kör mkt styrkeintervaller på cykel men inget på gym. Sen mostrar bli bättre på träna bålen, det går ju göra framför tv på kvällen.. Men jag tycker det är så trist, gjorde nog med situps när jag spelade fotboll ;-)

Har upplevt ungefär samma sak, tror nog det kan vara så. Men jag är ju ingen expert, utan jag har läst rätt mkt och sen använt mitt sunda förnuft. Du verkar rätt kunnig så tror nog du kommer fixa ihop ett bra program. Våga bara testa och sen utvärdera, så märker man om det går åt rätt håll eller om man måste omvärdera..

Manne sa…
Tack!
Håller som du förstår på att göra en plan för kommande träningssäsong, därav alla funderingarna. Och ja, jag har läst det mesta jag har kommit över i ämnet. Nu handlar det om att göra praktik av all teori. Här verkar du ha kommit en bra bit längre.
Hur tänker du kring periodisering? Vilka förmågor siktar du på att förbättra nu tidigt och vad sparar du till senare?
Samuel sa…
Ja att göra om teori till praktik kan vara svårt, man får testa sig fram lite:-) Jag periodiserar rätt grovt.. Nu och fram till Mars-april så lägger jag grund. Jobbar då nästan bara på tröskel och Vo2max, sen när tävlingarna närmar sig börjar jag träna mer tävlingslikt, lägger in lite mjölksyra mm. Försöker också få IM några distanspass i slutet av grundträningen, vill vänja musklerna lite att trampa 3-4h iallafall. Sen när tävlingarna drar igång blir passen färre, kör då ett dubbelpass i veckan och 2 pass med fart, resten blir teknikens eller liknade. Sen försöker jag få till nån period under sommaren på kanske 3v då jag tränar riktigt hårt, för att hålla formen lite:-)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift