Ett skitpass och ett nytt..

Igår var det på det igen, 2 tcpass skulle avverkas. På morgonen var det 60/120, gick skit!! Kände på en gång att kraften inte var där, jobbig känsla det när man ska maxa.. Fixade 10st på 560w, sen var det stopp. Men var liksom bara slut på kraft inte så där tokslut som jag brukar bli, så dåliga ben helt enkelt. Det positiva är att jag med dåliga ben nu fixar lika många som när jag var i toppform i september :-)

Andra passet blev för mig ett nytt pass, 30/30 intervaller. 30 sek jobb och 30sek aktiv vila, svårt första gången man testar att veta vilket motstånd man ska ha. Dom 5 första körde jag på 500w, sen ökade jag till 520w i 7 intervaller. Dom sista 13 körde jag på 560w, så blev totalt 25 st intervaller. Nästa gång jag kör så börjar jag på 560w och kör till utmattning,  då blir det nog bättre:-)

I helgen jobbar min sambo, så blir att träna i mörker eftersom jag vill ut. Men det ska nog gå bra ändå, har ju lampa. Fick även igår låna en fatbike av en kompis, så ska ut och testa den på skoterspåren. Körde den lite i höstas på stigarna, men tror den gör sig bättre nu:-)
Idag ska jag köra full fart i dryga timmen är tanken, blir nog rätt roligt 😁

Kommentarer

Pontus sa…
Kul att läsa om vedermödorna en norrländsk hårdsatsande elitcyklist har att tampas med!

Syftet med Billat's 30/30 intervall är ju att förbättra VO2max optimalt. För sån träning är lämplig effekt den minsta effekt, pVO2max, som ger max syreupptag. En bra approximation är medeleffekten under 6 minuters flat-out TT på testcykel. Ingen spurt på slutet utan disponera loppet intill utmattning. Intervallerna kan köras i set, tex 4 * 10/30/30, men en/två minuters vila emellan där pulsen kan toppa på ca 95-97% mot slutet i varje set, kanske 97% i sista setet. Att dra på sig för mycket syra (och köra till fail) motverkar syftet med dessa intervaller och sliter för mycket i onödan.
Samuel sa…
Tackar för tipset! Var mest ute efter att köra nått nytt, man behöver ibland nya typer av intervaller. Mest för psykets skull:-)
Anonym sa…
Dubbelpass på dubbelpass. Jag tycker det är slitigt med cykelpendling och kvällspass på tcn...
Bra kört!

Glöm inte att köra livetrack i mörkret. ;)
//Martin
Samuel sa…
Tack så mkt! Skippade den ikväll, snön är ju mjuk att landa i;-)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack