Förebilder

Jag tror rätt mkt på att ha förebilder, iallafall har jag massor av dom. Förebilder kan vara sånna som finns nära i ens liv, eller långt borta från en själv. Kan vara inom idrotten eller sånt som gäller resten av livet, huvudsaken är att man hittar bra exempel på hur man själv vill vara. Sen kanske modifiera lite efter ens eget liv...

När jag började cykla hade jag inga förebilder alls, visste ju inget om denna sport och tänkte att det är ju bara att trampa liksom. Var ju dessutom rätt gammal redan då och borde ju kunna det mesta själv... Haha vad fel jag hade!! Gjorde alla misstag man kunde göra.. Men sen hade jag turen att lära känna några riktigt duktiga veterancyklister, dessa blev förebilder för mig. Är övertygad om att många av ungdomarna idag skulle ha stor nytta av dessa gubbars erfarenhet, för finns nog få som vet så mkt om hur man förbereder sig, inställning mm som dom. Benny Andersson, Tommy Olsson och Gunnar Töjren fick mig att inse vad som krävs och hur man kan göra för att nå sina mål. Dessa tre är stora förebilder för mig, finns få cyklister som är så hängivna tror jag.. Jag hade turen att lära känna dessa veteraner som tillhör dom bästa i världen, men liknade gubbar och gummor finns lite över allt och inspirerar.

Sen har ju självklart sånna som Emil Lindgren och Mathias Wengelin varit förebilder, dom är ju liksom bara så bra! Sen har man ju även där haft flytet att både träffa och tävla mot dom, och dom är verkligen förebilder. Otroligt duktiga cyklister men framförallt så ödmjuka och fantastiska ambassadörer, alltid trevliga och positiva. Dom inspirerar nog många ungdomar!!

Många andra har också inspirerat mig genom åren, och det fantastiska med denna sport är ju att nästan alla är så trevliga mot varandra. Senare år har jag lärt mig mer om sporten och dess historia, då har ju en sån som "chipskungen" dykt upp.. Rätt häftigt att kunna tävla mot sånna killar, han har nog massor att lära ut. Scf borde verkligen utnyttja dom som varit med, för dom kan nog inspirera och lära ungdomar på väg upp väldigt mkt!!

Sociala medier gör ju idag att man lätt kan följa sina förebilder, vilket ju är skoj. Riktigt häftigt blir det ju när dom man ser upp till helt plötsligt följer en själv, kanske även gillar nått man lagt upp.. Blev själv lite starstruck när svenska mästaren i lvg följde mig på Instagram och gillade ett inlägg, jag vet att det kanske är barnsligt men för nördiga mig var det stort!

Detta är ju bara några av mina förebilder, har väldigt lätt att bli inspirerad av andra och deras bravader. Alla kan inspirera och peppa varandra!  Så lär av varandra och kör hårt!

Kommentarer

Du blev rätt snart en förebild för mig efter vi träffats. Och minnena från Brasilien och Sydafrika kommer leva hela livet. Du är ju så grymt stark och en riktig kämpe så när kämparviljan sviktar så tänker jag på dig och orkar lite till :-)
Hoppas vi kan få några fler masterVM minnen ihop :-)
Samuel sa…
Mkt minnen från dom resorna, vi kommer nog få fler minnen...

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack