Energiintag under längre lopp..

Nu inför Ragunda 100 så börjar jag titta på hur man ska se till att orka, viktigt för det är hur man får i sig energi. För i kroppen kan vi lagra energi för ca 90 min, sen är det bara fettet som är kvar och då sjunker farten.. Så redan från start gäller det att fylla på! På kortare lopp typ 90-120 min kan man sockerchocka sig runt, men längre lopp som Ragunda 100 funkar det dåligt på.
Jag kommer dricka sportdryck och äta en typ av energikräm från Winforce, dessa har lite långsamare socker i sig vilket gör att man slipper den alltför snabba energin. Lättflytande geler och vissa sportdrycker med snabbare blandning tycker jag blir för sliskiga, plus att den går snabbt in och snabbt ut...
Så under dom största delar av loppet kör jag på dessa, sen under slutet kommer jag ha deras "snabbare" blandning på sportdryck i flaskan. Även nån booster med koffein och mkt pangpang i åker ner sista halvtimmen, så man orkar spurta ;-)
Vet att detta funkar för mig och att min mage pallar det, detta får man pröva sig till :-)

Kommentarer

JohanAsk sa…
Är väl alltid komplicerat att få till det med energiintag under långa tävlingar.
Hur brukar du göra under vanliga långlopp?
Hur gör du när du tränar längre pass?
Alltid kul att få insikt i hur ni i eliten gör.
Samuel sa…
Tror det är viktigt att testa sig fram vad som funkar, det som funkar för mig kanske inte funkar för andra. Men grunden för mig i ett vanligt långlopp är detta. En energikräm från Winforce varje 30-40 min, däremellan sportdryck så ofta man kan dricka, dålig på få i mig men försöker.. Första flaskan innehåller enbart den långsammare blandningen dom har. Från flaska 2 blandar jag in deras snabbare blandning. Sista flaskan innehåller även koffein, och med ca 30 min kvar tar jag en Winforce booster.

På träning tar jag nästan aldrig extra energi, enbart på enstaka hårda långa pass som jag vill ska likna tävlingar. Eller när jag väggat :-)
jimmy bodin sa…
Man måste träna på hur mycket man tål, långlopp och linjelopp kör jag nästan uteslutande med sportdryck och gel, tuffa tävlingar försöker jag få i mig en gel var 20e / 30e minut, ca 60-100gram kolhydrater i timmen gärna mer mot den övre gränsen.

Tål att köra gel ett helt lopp om det vill sig, kan alternera med en banan emellanåt för att få något att tugga på.

Själv kör jag samma typ av sportdryck loppet igenom. Destu snabbare destu bättre, samt att så fort glykogennivån i musklerna börjar sjunka (vilket den gör hela tiden) så sjunker också prestationsförmågan, så det gäller oavsett vad du stoppar i dig att börja stoppa i dig direkt och inte vänta tills du börjar bli trött.
Tips, sätt alarm på din garmin var 20e minut / var 30e minut.

(Svar till Johan Ask)
Samuel sa…
Tack för mer input Jimmy :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack