Första intrycken av Big.9an

Hunnit med att köra några pass på nya cykeln nu, ska först sägas att det bara är efter skoterspår och asfaltsväg. Första tanken när jag trampade iväg var jäklar vad skönt jag sitter! Känslan av att sitta på en stor cykel finns inte och tittar man på geometrin så ser man att Merida verkligen jobbat för att den ska kännas så lik en 26a som möjligt, och dom har lyckats! Har provat att provocera den i spåriga skoterspår, men den känns väldigt stabil. När man trycker på uppför och på platten så får man ett driv som jag ej upplevt förut, kanske är jag starkare än i fjol men känslan är att cykeln driver på mkt lättare. Har ju sett att många vill köra med väldigt negativa stammar, men det tycker inte jag behövs med denna cykel. Vill jag krypa ihop och bli aerodynamisk kan jag ju böja på armbågarna, sen kan man ju bara trycka på en knapp så sjunker gaffeln ihop 50mm och låser sig. Om man jämnför med min heldämpade 96a med superlätta hjul så känns det inte heller nämnvärt mkt tyngre i igångdragen, vilket säkert beror på att all energi går ut i hjulen och inte "gungar" bort. Ska bli väldigt intressant att få slänga på tävlinghjulen i sommar och känna sig ännu snabbare...


Det som nu återstår att testa är ju hur den uppför sig efter svängiga och knöliga stigar, men känner mig inte orolig över det heller.. Kan väl redan nu säga att om man ska köra långlopp så måste det här vara den ultimata cykeln! Om man har längden inne har jag väldigt svårt att se varför man ska köra 26" när 29orn känns så här??
Så ska ni köpa ny hoj, testa en 29a!! För alla er som bor här uppe i Norrland kan jag ju tipsa om att den 24/4 kommer Merida att vara i Umeå med en massa hojar för provkörning. Verkar just nu som att det blir ute vid Röbäck från 17.00. Återkommer med mer exakt info senare, men kom dit och prova och snacka lite cykel.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift