Långloppsproblematik

Jag tycker ju faktiskt om långlopp, har inte alltid gjort det. Men gillar att det är så många parametrar som spelar in, inte bara fysik och teknik utan en hel del taktik också. Jag är ingen taktiker men kanske kan man bli:-)
Problematiken med långlopp är ju att man i slutet ska ha så mkt kvar att köra med som möjligt, detta när man är som tröttast.. För i början kan alla gasa på, men att kunna vrida ur allt sista 30min är värre. Tror nästan man måste träna på detta, vänja kroppen med att vara slut men ändå tvingas att ta i ordentligt. Detta är svårt att göra på träning, tär en del på psyket liksom. Men jag ska försöka att lägga in pass där jag är ute i 2-3h där jag i början öser på med högintensiva intervaller, i mitten lite tröskel och mot slutet en bunt spurter. Detta borde ju härda både psyke och kropp, sen om det är bra skit eller inte vet jag inte. Måste ju  testa först:-)

Gårdagens andra pass gick bra, tog i lite extra men lyckades ändå hålla ut hela passet. Undrar ibland om jag inte tar i nog på passen, är ju väldigt sällan jag inte orkar genomföra.. Eller så har jag rätt bra koll på vad jag orkar, för är oftast väldigt trött i slutet. Men ibland skulle det nog vara nyttigt att dra på lite för mkt...

Skulle kört monark i morse, men jag var inte ett dugg taggad för det.. Så fick istället tillstånd att träna ikväll, då ska jag bli trött är tanken.
Imorgon är planen att köra dubbelpass igen, sen på torsdag är det vilodag:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack