Utväxling

Läst en del om lite funderingar över vilken utväxling man ska köra på när man nu har singelklinga, jag kör ju också bara 10 delat bak(36/11). Har i vinter kört med en 32a på Big99an, funkat bra i snön med den. Men på barmark tycker jag det blir åt helvete för lite.. När man hade 2 delat så var det ju 38klingan man körde på hela tiden, och dom 2 år jag kört med singelklinga har jag haft 38. Var en 40 på 27an ifjol tror jag..
Men kommer nog iår att gå ner ett steg på dom Xc lopp jag kör, så då blir det en 36a. Man vill ju inte vara för udda;-) Men på långloppen kommer jag ha min 38a, klarar jag inte backarna med den får jag helt enkelt träna mer:-) Lite funderingar kring Billingeracet dock, har ju hört att sista backen kan bli rätt jobbig..

Kommer köra med Racefaceklingor, finns ju ett ganska stort urval numera på singelklingor. Väljer dessa mest för att dom går att få i den snyggaste färgen, GRÖN..

Kommentarer

Håkan.H sa…
Hej!

Ja, samma dilemma funderar jag också på.
Jag kommer att köra med 34 på 29HT och 32 på 29FS när det gäller XC. Långlopp (om de är flacka) så går jag upp ett snäpp på båda.
Bästa sättet att se hur stor skillnad det är i utväxling mellan klingor-kassett-hjul är bla. denna site:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I14I20
/Håkan
Samuel sa…
Jag har kört singelklinga i 2 år så börjar ha rätt bra koll vad som funkar för min del:-)
Håkan.H sa…
Finns även 11-40 kassett för oss som kör 10 delat.
http://r2-bike.com/RECON-Kassette-10-fach-MTB-Titan-Alu-Shimano-SRAM-11-40-Zaehne-257g

/Håkan
Samuel sa…
Ja den kan nog funka bra.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack