HT vs FS

En alltid lika aktuell diskussion, vilket är snabbast heldämpad eller hardtail..?? Läste nu på Henrik Ö blogg att han skulle testa en Fs, tycker han prickar väldigt rätt vad problemet med Fs är. När han jämför vad man får för samma pengar, kostar väldigt mkt mer med en värsting fs. Sen är det mer som kan krångla och gå sönder, det kan vara viktigt att tänka på. För att stå där med cykeln på verkstan mitt i säsongen är inte skoj..  Men om nu budgeten inte är problemet vad är då bäst?? Finns inget svar på det tror jag och skillnaden är nog rätt marginell egentligen, tror inte att jag kommit på pallen i SM om jag kört fs.. Ser man på SM så körde nr 1 och 2 heldämpade, medans 3,4,5 och 6an körde HT. Det viktigaste är att man har en cykel som man trivs på och tror på, för det sitter ju i motorn:-)

Varför har då jag beställt 2 st heldämpade cyklar till nästa år?? Jo för att jag har möjligheten:-) Kör på ett märke som har väldigt bra fs cyklar, och så passar det min åkstil. Jag vill sitta mkt det går och trampa på, och då går det fortare på en heldämpad cykel. I år när jag körde HT fick jag ändra åkstil lite och stå mer, kanske kan jag ha nytta av den mer aktiva körstilen till nästa år..

Så vad blir då slutsatsen för mig?? För samma pengar får du bättre HT, men en bra fs är snabbare i skogen. För att få ett svar så måste man nog testa själv, för ser man på dom som kan välja och har testad båda. Ja då är det nog rätt 50/50 vad dom väljer.. Blev ni då nått klokare av detta??  Nä skulle inte tro det va:-) för i denna fråga som så många andra ska man inte lyssna för mkt på andra, det är ju du som ska använda cykeln och då måste man skapa sig en egen uppfattning genom att testa. Så låna cyklar av kompisar mm och ut och testa ordentligt!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack