Skärpning

Måste börja sköta kosten bättre igen, fuskat väldigt mkt nu sista veckorna.. Att sköta kosten för mig handlar inte om att börja äta chaipudding och en massa fröer, eller bara äta ekologiskt och lagat från grunden. Sånt har jag fan inte tid med, och maten jag äter är bra. Lagar nästan all mat och tycker om att laga mat,  har även tur att ha älgjägare och bärplockare som nära släktingar:-) Utan det handlar om att inte äta ett kg godis en torsdag kväll som igår, för det mår min kropp sådär av. Dålig mage och sega ben är resultatet, även halsbränna mm Så nu får jag ta tag i detta igen, äta lagomt med godis istället. För att sluta kommer inte funka för mig, är lite för gott.

I morse var det 60/120 intervaller igen, körde på 560w. Ville klara 10, men tog stopp efter 30 sek på den tionde. Blir revansch på kvällspasset hoppas jag, kör nog nått annat skoj på Monarken då:-)

Kommentarer

Unknown sa…
Hej, när du kör 60/120 intervallerna gissar jag att det är watt talet du fokuserad på. Hur ser din pulskurva ut? Har själv ingen monark och funderar hur jag ska tänka om jag kör 60/120 intervaller på en vanlig cykel eller spinningcykel?

Tack på förhand!
Samuel sa…
Kör aldrig med pulsmätaren längre, men kan kolla nästa gång jag kör. Men känslan ska vara att man vill dö sista 2-3 intervallerna, då gör man rätt:-) Men ska köra med pulsmätaren på fredag, så ska jag se hur pulsen reagerar.
Samuel sa…
Här finns det förklarat med pulskurvor och Allt:-) https://lunkan.wordpress.com/2010/04/28/20-x-1-min-460w-check/#comments
Unknown sa…
Kollar länken och ser att pulsen är inte allt för hög under dessa intervaller som han kör. Har själv aldrig tränat genom att räkna watt-talet, gissar dock att 460w är riktigt tungt. Vad är fördelen med att träna med watt vs pulsträning?
Samuel sa…
På dom här korta maxintervallerna hinner inte pulsen upp ordentligt, den har ju en viss fördröjning.. Därför får man gå på känslan lite om man inte har wattmätning, fördelen med wattmätning är att man då ser direkt vilken kraft man lägger ner. Ofta blir då intervallerna jämnare, istället för att man försöker skrämma upp pulsen och sen inte orkar hålla det tempot. Själv tränar jag efter watt inomhus och utomhus går jag på känslan. Men efter en hel vinter inne på Monarken så har jag rätt bra koll på hur det ska kännas:-)
Unknown sa…
Tack för att du tagit dig tid och svarat på mina frågor. Jag har inte cyklat så länge, bara 2 säsonger så jag har mycket att lära om teknik och hur kroppen reagerar på just denna träning. En Monark hade varit bra att ha dock är dom ganska dyra.
Samuel sa…
Ja dom kostar rätt mkt, om man inte hittar en begagnad. Men man klarar sig rätt bra med en vanlig spinnhoj också. Det viktigaste är att man blir trött av träningen:-)
Unknown sa…
Sitter och letar efter en prisvärd spinning hoj så jag kan träna inne nu i vinter. Ska tänka på köra mig rejält trött varje pass :)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack