Lite lördagssvammel

Har ni sett bilderna från OS Mtb banan i Rio, och vad tycker ni??  Jag tycker själv att det verkar vara en hemsk bana, 100% konstgjord med en massa utslängda hinder. Mellan hinderna är det slät cykelväg typ, så typ som att köra en dirtbana eller nått så snabbt som möjligt..  Jaja blir säkert skoj att titta på. Men jag gillar det inte!

Annat jag tänkt på då, jo försöker hitta saker jag vill förbättra till säsongen 2016. Finns ju massor av saker som jag kan bli bättre på, typ allt!! Men vissa saker är viktigare att jobba på, så detta ska jag tänka lite mer på:

Taktik.. För att bli bättre på detta är det tävlingar som gäller och att utvärdera varje tävling och se vad jag gjort fel, för att inte göra om det igen. Detta är extra viktigt eftersom jag tävlar rätt sparsamt, även lyssna på vad andra säger och ta till mig olika taktiktips..

Stigkörning: Har här blivit mkt bättre, men vill kunna köra ännu snabbare på stigarna. Vill kunna avgöra tävlingar till min fördel på stigarna, iår har jag kommit så pass långt att jag hänger med helt ok:-) Här handlar det mkt om självförtroende, våga köra snabbt utan rädsla. Sen gäller det ju att vara så pass stark att man orkar gasa på, så även bättre fysik måste jag ha.

Självförtroende: Det har blivit bättre, men fortfarande tror jag att alla andra är mkt bättre än mig. Måste börja våga ta för mig och tro på att jag orkar gå med, inte alltid gå inom komfortzonen.. Har ju aldrig haft krampkänning eller väggat ordentligt på tävling, så våga riskera mer..

Bättre fysik: Måste även förbättra fysiken!! Bli starkare och uthålligare, för då kommer allt annat gå lättare. Här är det hårt arbete som gäller, och att tro på min träning. Även hålla sig frisk så man kan träna!!

Träna tävling: 2015 låg fokus halva säsongen på att klara av Xco SM, tränade för just det då.. Till 2016 kommer allt fokus ligga på LL, så därför kommer jag hinna träna mer på just det. Har massor med slingor för det, så kommer köra mkt mer tävlingslik träning efter dessa slingor. Är ju jobbigare att tävla mot sig själv än riktiga tävlingar, för finns ju inga hjul att följa då;-)

Allt runtomkring... Är ju mkt som ska funka för att fixa ett långlopp, lagning, boenden, kost, resor mm. Problemet för mig är att orka resa till allt, för vill inte lägga all energi på att köra bil. Då gör jag hellre som iår och kör bara nån tävling söderut.. För cyklar hellre mindre tävlingar och behåller glädjen och energin, för utan den blir det pannkaka av allt. Gör hellre få bra tävlingar än många dåliga.. Även märkt att bo på hotell inte är optimalt för mig, hinner tänka för mkt då.. Så bättre bo hos kompisar, så måste skaffa kompisar på alla tävlingsorter:-)

Optimerat material/kropp:Se till att ha det bästa möjliga materialet för varje tävling!! Därför hoppas jag få tävlingshojarna rätt snabbt, så man hinner testa och ställa in allt ordentligt:-) Sen se till att racevikten är ett kg mindre än sommaren 2015..

Finns även mkt mer att förbättra men detta var vad jag orkade skriva om en lördagsmorgon..

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack