Träningsfilosofi

Det här med hur man tränar är ju jättesvårt, finns lika många filosofier som det finns utövare nästan.. Det kan göras jätteenkelt, ut å cykla som man vill bara. Eller hur avancerat som helst, där man mäter och tänker på allt. Jag tillhör nog en av dom i elitklunga som tränar minst timmar, har ju inte så mkt tid över liksom.. Så har snittat kring 8h/v detta år, inga träningsläger eller nått sånt lyx heller.. Pga detta har jag varit tvungen att se till att varje pass har ett syfte, och att allt har en mening. Detta betyder att nästan alla pass är riktigt hårda, ligger över styret eller på golvet efter 8 av 9 pass ungefär. Sen är det mkt mer än timmarna på cykeln, måste se till att allt annat också är genomtänkt. Hur man äter innan och efter träning, vilken ordning man lägger pass mm. Tycker jag lyckats rätt bra med dom förutsättningar jag har, det gäller att hitta det som passar en själv och sen tro på det och köra. Tex har jag ju inte kört ett enda riktigt distanspass på hela året, det längsta träningspasset har varit 3h. Men dom över 2h räknar jag på en hand, trotts detta har jag inte upplevt att jag inte orkat på slutet. Kanske hade det varit ännu bättre med fler distanspass, det kommer jag ju aldrig få veta. Skulle jag få mer tid skulle den läggas på ett riktigt långt pass per vecka, men kommer fortsätta träna efter min filosofi även 2016. Ska bara köra lite mer och hårdare, så får jag hoppas utvecklingen fortsätter. En sak som jag kommer lägga in till nästa år är att köra okänd stig i överfart, alltså leta åt stigar jag inte kör på i vanliga fall och dunka på allt jag har. Detta för att träna på tekniken och få in känslan att köra där jag inte vet hur allt ligger innan. För så är det ju på tävlingar:-) Tycker det här med träning är väldigt spännande, att det liksom inte finns något facit.. Och att använda sig själv som försökskanin är ju spännande:-)

Kommentarer

Anonym sa…
Följer din blogg och imponeras av din träningsvilja och dina resultat! Har förstått att du kör ganska många dgr med dubbelpass och då enligt principen train low, alltså med lite energi innan och efter passen. Stämmer det och kan du utveckla det lite ifall det inte är hemligt såvida!
Samuel sa…
Ja det stämmer, körde under vintern 3 dagar i veckan med dubbelpass. En av dessa dagar fyllde jag på med energi mellan passen, dom andra 2 var det inget energiintag mellan passen. Detta gör att man på andra passet är rätt tom, går inte fort då men ska inte göra det heller... Denna typ av träning passar inte alla, och kan dessutom vara svår att få till med vardagslivet. Men för mig har det funkat bra, men har inga vetenskapliga studier som grund. Utan det är min känsla som säger att det funkat:-) Sen ska man på vissa pass se till att ha mkt energi i kroppen, så gäller att hitta en bra avvägning..
Anonym sa…
Intressant! Törs man fråga vilka sorts pass du körde tom på? Skulle gissa på 60/30sek och subtröskel i nämnda ordning och att du fyllde på med energi när du körde 60/120sek! Är jag helt fel ute? Har man psyke o viljan så tror jag att det är rätt melodi för att lyckas med begränsad träningstid. Träning går ju ut på att bli trött och utan energiintag mellan vissa pass så borde den tröttheten i musklerna komma snabbare.
Samuel sa…
Du tänker rätt ja:-)
Öijer sa…
Känner igen det där med att leta nya stigar för att fila på teknik och känsla. :) Vi tränar ungefär lika mycket, men jag älskar ju distans...
Samuel sa…
Skulle tro att det är så mkt tid såna som oss får loss Henrik:-)

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift