Operationen

Var en rätt jävlig operation i lördags, men dom verkar ha gjort ett bra jobb. Är grymt imponerande över hur sjukvården fungerar, vi har det bra här i Sverige! Låg i samma sal som en bunt andra höftpatienter i Falun, drog nog ner medelåldern rätt bra.. Grym personal tog hand om oss hela tiden!
Såg ju först framför mig hur jag skulle få gips och sitta i rullstol typ 6v först.. Men dom har alltså dragit i en märgspik, en spik från höften hela vägen ner till knäet. Den är lång... Sen fäst den med skruvar in i höftkulan och två skruvar genom benet längs ner, så förstår att jag har ont.. Men detta gör att benet kommer gå använda mkt snabbare, för redan nu ska det vara helt stabilt. Så är smärtan som sätter stopp, sen att jag inte överanstränger det och förstör det. Sen ska det ju läka ihop i benet också, när det är klart kan man ju börja trycka på lite. Blev sjukskriven i 8v till att börja med, insåg då att det är en rätt allvarlig skada..

Psykiskt går det väldigt mkt upp och ner, ibland jättetaggad att bli frisk och på bra humör. För att nästa timme vara nere på botten, uppgiven och ledsen över hur läget är. Men jag tror ju på att man måste tillåta sig att vara nere, efter en sån här olycka kan man inte vara ständigt positiv. Men försöker se vad som nu ska göras, inta allt jag nu missar. Men kommer svida när jag till helgen ser alla som kör Tolvtjärnsloppet, mitt favoritlopp som jag nu inte kan köra..  :-(

Lite röntgenbilder på före och efter operationen..

Kommentarer

Hans sa…
Tjenare Samme, trista att läsa om din skada. Lider med dig och hoppas din rehab går bra. Men stressa inte - bättre vara tillbaka i full hälsa till våren än halvtaskig i höst. Ta hand om dig!
selle sa…
Vilken jävla fraktur. Måste varit ett rejält våld för att lårbenet ska gå av så. Angående att tillåta sig att vara nere under sjukdom anser jag bara som sundhetstecken. Låt det inte ta överhanden bara! Kämpa och krya på dig!
MC Doktorn sa…
Elak fraktur men va glad att den inte passerar en ledyta, dom tenderar att vara värst prognos på. men du kommer igen starkare eller inte, det avgör du. All läkning tar tid och för att inte tala om rehaben...Men som sagt ben läker utan ärr och du är ung så du kommer tillbaks! Ha tålamodet och träna aktivt och notera förbättringar, inom 6-9 mån är du tillbaka i gammal god form.

Med vänlig hälsning,
Martin/ Ortoped

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

Tack