40/20 på mitt vis..

Efter den där träningspodden där det pratas om proffsen träning blev ju 40/20 allas favorit intervaller... Jag har i ett par år kört liknande intervaller fast i andra tidsformat, men tänkte köra en egen variant på 40/20 igår. Det blev jobbigt så var säkert bra:-) Så här går min variant till..
Intervallen är 10min lång och vilan mellan är 2min, upprepa så många gånger ni har tid och ork till. Jag körde tre gånger igår, och det blev lagom för mig. 1a min kör jag på +500w sen kör jag minut 2 på va 320w, sen från minut 3 till 10 kör jag 40/20. Låg igår på +400w på 40 sek sen +210w på 20 sek, börjar med 20 sek vilan.. Så efter 2 min är det 20 sek på lägre effekt sen 40 sek på +400, om ni förstår vad jag försöker förklara..:-)
Öppningen på 500 gör att det blir väldigt jobbigt att fortsätta jobba, speciellt på den sista 10an. Men tror det är rätt nyttigt..

Idag blir det 45/15 intervaller nu på morgonen, sen nått annat skoj efter jobbet.. Så är väl bara att sätta igång nu då:-)

Skoterlederna här är rätt fina just nu, lite mjuka för vanlig Mtb dock.. Men går cykla på om man kämpar, fast nog skulle man haft en tjockis!! Då hade jag tillbringat mkt tid ute nu:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift