Fastaträning

Jag gillar ju saker som gör träningen mer effektivt och spar tid, är inte heller rädd för att testa nya saker. Har varit en anhängare av träna lågt tävla högt i flera år, men förra säsongen tog jag det ett steg till... För oss som har begränsat med tid känns det bortkastat att cykla 5h pass vecka ut och in, vintrarna här uppe inbjuder inte till det heller.. Så då måste man ju hitta på nått annat, och som tur är gillar jag att använda mig själv som försökskanin. Började med att träna direkt på morgonen, då ett hårt Vo2max pass. För på morgonen är glykogen depåerna rätt välfyllda, även innan vi ätit frukost... Efter detta pass åt jag inget, utan drog på jobbet och jobbade. När jag sen kom hem tränade jag innan middagen, detta pass blev då ofta ett tröskelpass på riktigt tomma energinivåer. Detta kanske låter som en plåga, och ja det är det.. Man ska nog inte vara hjärnkirurg och pyssla med detta, för på eftermiddagen är man inte jättepigg.
Varför gör jag då detta? Jo teorin bakom detta är att jag vill försätta mig i samma tillstånd som man är i den 5e timmen på ett distanspass, eller i slutet av ett långlopp och där köra det andra passet. Detta då för att vänja kroppen att arbeta i detta tillstånd, men utan att behöva lägga en massa timmar på att ta sig dit.
Funkar då detta?? Ja på mig har det gjort det, körde nästan inga pass på över 2h förra året men kände aldrig ändå att uthålligheten inte fanns där på loppen. Resultaten var även dom helt ok:-) I år försöker jag få in nått pass på 3h varje vecka, men då inte för uthållighetens skull utan för att jobba på rörelseekonomin..

Vilka är då detta för?  Ja kanske inte för den som tränar för hälsans och nöjets skull, utan detta är för den som vill testa lite nytt för att nå nya resultat. Dessutom måste man ha ett liv där det funkar och ha viljan för att fixa det. Sen måste man vara försiktig med hur ofta man kör dessa pass, får ju inte gå till överdrift.. Men så är det ju med allt.

Finns väl även viss forskning som stödjer detta, men även forskning som talar mot det. Så man får välja vad man vill tro på, men det viktiga är att man tror på det man väljer:-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift