Jämställt

Jag ser mig själv som en väldigt jämställd man, tycker det är självklart att alla är lika mkt värda och att lika arbete ska ge lika mkt betalt mm. Men finns en sak som jag stör mig på, och detta får man ju inte skriva om eller prata om offentligt. Fast jag vet att många håller med mig, men utan att säga nått... Det här med prispengar på tävlingar alltså!! Detta gäller ju sällan mig då jag sällan vinner eller står på pallen, men tänker ändå en del på det. Är ju på dom flesta cykeltävlingar lika mkt prispengar till damer och herrar, vilket ju i grunden är rätt. Men ibland blir det ändå fel enligt mig, i vissa långlopp behöver nästan bara damerna ta sig i mål för att få pris... Nu senast blev det ett jäkla liv då Göteborgs Girot hade olika summor, dom gick genast ut och ändrade det så att det blev lika stora summor. Men vad jag nu förstår så är det väldigt få tjejer anmälda, samma sak i Pearl Izumi mtb där det också är rätt bra med prispengar. Så varför är det så få tjejer som vill tävla?? Detta har jag noll koll på, men lika stora prissummor verkar ju inte höja deltagarantalet iallafall... Själv tycker jag summorna till vinnarna ska vara lika, men sen kan man väl göra nån procentöverräkning för resten. Eller är jag bara en vit kränkt man som tycker det?? Detta är bara mina personliga åsikter, och en lösning på det har jag inte. För största problemet är ju små damklasser, detta trotts att våra stora cykelstjärnor är damer både i lvg och mtb!! Hur löser man det, ja jag ska försöka få nån av mina småtjejer att börja cykla. För denna sport ger så mkt, och främjar ett sunt och bra leverne! Så bli inte allt för arg på mig för att jag tycker så här, jag lovar att jag är rätt snäll ändå :-)

Kommentarer

Jag är ju bara en grinig gubbe men jag håller med dig! Men den det där genomsyrar allt nuförtiden. Man får egentligen inte ha några åsikter om någonting om det inte är de rätta förstås...om du hänger med! Säger man fel saker så hugger någon direkt som blir krängt på något sätt.
Stava visst fel "kränkt" skulle det vara.
Jag är ju bara en grinig gubbe men jag håller med dig! Men den det där genomsyrar allt nuförtiden. Man får egentligen inte ha några åsikter om någonting om det inte är de rätta förstås...om du hänger med! Säger man fel saker så hugger någon direkt som blir krängt på något sätt.
Samuel sa…
Så är det Gunnar :-)
ola sa…
O här kommer den tredje griniga gubben.
Är de bara lika summor blir pk-maffian nöjda men kanske borde det jobbas mer för att höja deltagar-antalet. Fortsätt vara ärlig här. Gillar Adam Steen för att han törs skriva känsliga saker men som gt säger så får man vara beredd på mothugg.
Samuel sa…
Tack Ola, lite mothugg klarar jag av.. För tycker man börjar i fel ände när man ska ha lika prissummor, få upp deltagarantalet först som du säger.

Populära inlägg i den här bloggen

Efter VM..

Typiskt Zwift...

VM på Zwift